För att ytterligare skapa ett enhetligt uttryck har en färgskala tagits fram som tar fasta på det svenska, det kungliga och den vackra försommartiden. Det vita utgör en etablerad och given symbol för bröllop.
Svensk försommarträdgård kommer att bilda utgångspunkt för blomsterarrangemangen, där det vackraste Sverige har att erbjuda under denna årstid lyfts fram. I samband med det Kungliga bröllopet knyts också en bröllopssignatur till Kronprinsessparets monogram (se tidigare pressmeddelande).
För att förstärka enhetligheten i det nationella firandet har Kungl. Hovstaterna godkänt ett antal svenska företag att ta fram produkter som ingår i den officiella bröllopsserien. Bakom den officiella bröllopsserien finns en tanke att göra gott.
Det finns en lång tradition i Kungafamiljen att engagera sig i verksamheter för barn och unga. En del av intäkten från produktförsäljningen går till Kronprinsessparets Bröllopsstiftelse. Detta skapar möjligheter för såväl producenter som konsumenter att aktivt bidra till en god sak. Kronprinsessparet önskar att deras Bröllopsstiftelse ska stödja barn och ungdomar i Sverige.
Stiftelsens syfte tydliggörs på produkterna med texten: "Del av intäkten går till Kronprinsessparets Bröllopsstiftelse vars syfte är att motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och ungdomar i Sverige".
Produkterna som ingår är försedda med den officiella bröllopsseriens sigill. Se bifogade pdf.
Bröllopsseriens sigill svartvit
Bröllopsseriens sigill guldvit_PMS
Bröllopsseriens sigill guldvit_CMYK
Följande företag är godkända leverantörer (information om produkterna lämnas av respektive företag):
Arvid Nordquist
Cloetta
Delicato
Ekelund
Frödinge Mejeri
Gustavsbergs Porslinsfabrik
Kiviks Musteri
Mema/GAB
Opto Design
Orrefors
Kosta Boda
Reijmyre Glasbruk
Rörstrand
Skultuna
Svenskt Tenn
Upside
Weibulls
Åhléns
För ytterligare information om Formexmässan där den officiella bröllopsserien presenteras, besök www.formex.se