Daniel heter också Olof.
Han föddes den 15 september 1973 i Örebro.
Daniels mamma heter Ewa Westling
och pappa Olle Westling.
Han har en storasyster som heter
Anna Westling Blom.
Daniel är hertig av Västergötland.
Utbildning
Daniel tog studenten 1991 i Sandviken.
Han arbetade i äldreomsorgen i Ockelbo innan sin
militärtjänstgöring i Gävle.
Daniel flyttade till Stockholm 1994.
Han studerade på Lillsveds idrottsfolkhögskola.
1994-1996 läste Prins Daniel fritidsledarlinjen.
Familj
Daniel träffade Kronprinsessan 2001.
De förlovade sig den 24 februari 2009 och
gifte sig den 19 juni 2010 i Storkyrkan.
Den 23 februari 2012 föddes Prinsessan Estelle.
Den 2 mars 2016 föddes Prins Oscar.
Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel,
Prinsessan Estelle och Prins Oscar bor i Haga slott.
Arbete
Daniel startade sitt eget företag 1997.
Han arbetade som konsult i träningsbranschen.
Tillsammans med en kollega startade Daniel
sin egen träningsanläggning, Master Training.
Idag har Master Training två anläggningar.
2006 startade Daniel företaget Balance.
Idag har bolaget cirka 100 anställda och
omkring 5 000 personer tränar där.