Drottning Silvia föddes den 23 december 1943 i Tyskland. Hennes mamma var från landet Brasilien och Silvia bodde där i 10 år som barn. Utbildning Drottningen tog studenten 1963 i Tyskland. Hon utbildade sig till tolk, och hjälpte människor att tala med varandra, fast de talade olika språk. Hon översatte från och till spanska. Drottningen talar språken svenska, tyska, engelska, franska, spanska och portugisiska. Drottningen arbetade med OS i flera år . Familj Drottningen träffade Kungen under OS i München 1972. De förlovade sig på Stockholms slott 1976 och gifte sig samma år.
De har tre barn: Victoria, Carl Philip och Madeleine. De bodde först på Stockholms slott och flyttade sedan till Drottningholms slott i Stockholm. Arbete Drottning Silvia följer ofta med Kungen på olika resor i Sverige och andra länder.
Drottningen besöker olika myndigheter, skolor och universitet.
Hon är ofta med på konferenser och liknande. Drottningen har startat en egen stiftelse, som arbetar för att barn i världen ska få det bättre.
Drottningen är hedersledamot i en förening som arbetar mot droger. Drottningen har startat Silviahemmet i Drottningholm, som forskar och arbetar med vård av gamla människor med demens. Det är en sjukdom som gör att äldre människor förstår och minns dåligt. Drottningen är ordförande i Kungaparets Bröllopsfond, som arbetar med forskning om sport och idrott för barn med funktionshinder. Hon var också med och gjorde en bok om sport och fritid för ungdomar med funktionshinder. Drottningen har studerat teckenspråk för att kunna tala med hörselskadade. Drottningen är hedersledamot i många olika slags föreningar, till exempel Barncancerfonden och Rädda Barnen. Intressen Drottningen är precis som Kungen intresserad av natur. Hon åker gärna skidor och rider.
Hon är intresserad av blommor och trädgårdar och har tillsammans med Kungen ansvar för den vackra parken på slottet Solliden på Öland. Drottning Silvia går gärna på teater, opera och konserter.