Kronprinsessparet i möte med turistbranschen

Kronprinsessparet i möte med Visit Swedens verkställande direktör Susanne Andersson, vice verkställande direktör Hanna Stenholm och digitala chef Nils Persson.

Kronprinsessparet i möte med Visit Swedens verkställande direktör Susanne Andersson, vice verkställande direktör Hanna Stenholm och digitala chef Nils Persson. Foto: Kungl. Hovstaterna

Måndagen den 22 mars hade Kronprinsessan och Prins Daniel ett digitalt möte med Visit Sweden.

Besöksnäringen är en av de många branscher som påverkas kraftigt av den pågående pandemin. Internationella turistresor har i princip upphört och många som arbetar i branschen längtar efter att välkomna besökare till sina verksamheter igen.

I dag hade Kronprinsessan och Prins Daniel därför ett digitalt möte med Visit Sweden – ett statligt ägt bolag med uppgift att locka besökare till Sverige.

Under mötet redogjorde verkställande direktör Susanne Andersson, vice verkställande direktör Hanna Stenholm och bolagets digitala chef Nils Persson för de utmaningar, men också möjligheter som man ser, för besöksnäringen med anledning av pandemin. Kronprinsessan och Prins Daniel fick även en presentation av bolagets ordinarie verksamhet för att marknadsföra Sverige som destination, både internationellt och inrikes.

Kungafamiljen och covid-19-pandemin

Kungafamiljen är angelägen om att visa sitt stöd för de insatser som görs i olika delar av samhället för att bekämpa covid-19-pandemin.

Genom samtal, digitala möten och besök informerar sig Kungafamiljen om hur pandemin påverkar Sverige.

Besök planeras utifrån rådande rekommendationer och med en strävan att inte i onödan ta verksamheternas tid och resurser i anspråk.