Kungen besökte Hagastaden och Citybanan

Onsdagen den 25 mars besökte Kungen Hagastaden och Citybanan för att ta del av de största utvecklingsprojekten i Stockholm.

Förmiddagen inleddes på Aula Medica vid Karolinska Institutet där projektledare Svante Torell och rektor Anders Hamsten berättade om Hagastadens framväxtlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Den nya stadsdelen där Stockholm och Solna möts beräknas stå klar 2025. På en yta av 96 hektar samsas då boende, företag och forskning i en tät stadsdel med hus som blir 12 till 14 våningar höga.

På väg genom blivande Hagastaden. I bakgrunden syns Aula Medica. Foto: Anders Wiklund/TT

På väg genom blivande Hagastaden. I bakgrunden syns Aula Medica. Foto: Anders Wiklund/TT

Efter introduktionen guidades Kungen genom området med stopp bland annat vid byggarbetsplatsen för Biomedicum. Här byggs ett av Europas största forskningslaboratorier och det kommer att bli en viktig del i utvecklingen av Karolinska Institutet. Rektor Anders Hamsten framhöll Biomedicums betydelse för att upprätthålla Sveriges ställning som en av världens mest framstående forskningsnationer.

I Nya Karolinskas huvudentré  kommer Sveriges största oljemålning hänga.  Här byggs även en uppgång från nya t-banan,  Gula linjen. Foto: Anders Wiklund/TT

I Nya Karolinskas huvudentré kommer Sveriges största oljemålning hänga. Här byggs även en uppgång från nya t-banan, Gula linjen. Foto: Anders Wiklund/TT

Turen gick också genom Nya Karolinska, över Solnabron och till platsen vid Torsplan där landmärke i form av två höga byggnader – Helix och Innovationen – kommer att uppföras.

"Hagastaden är ett fantastiskt exempel på vad samarbete kan åstadkomma. Stockholm och Solna, näringsliv, landsting och akademi jobbar ihop så storstaden växer med 6 000 nya bostäder och 50 000 jobb. Detta samtidigt som det bästa av svensk forskning, ingenjörskonst, och miljöteknik används och visas upp. Fascinerande", sa Kungen efter rundvandringen i området.

Byggnationen av Hagastaden studeras från Solnabron. I bakgrunden syns Nya Karolinska. Foto: Anders Wiklund/TT

Byggnationen av Hagastaden studeras från Solnabron. I bakgrunden syns Nya Karolinska. Foto: Anders Wiklund/TT

Visionsbild för Hagastaden 2025.

Visionsbild för Hagastaden 2025.

Efter besöket i Hagastaden gick färden vidare med buss ner i en tunnel till Citybananlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan, guidade genom delar av den sex kilometer långa pendeltågstunneln.

Turen stannade till vid Citybanans station i City. Den ersätter Stockholm Central för pendeltågstrafiken och ligger rakt under T-centralen. Här installeras just nu 44 rulltrappor och 17 hissar. Redan i höst kommer servicetåg börja rulla här.

Citybanans station i City, rakt under T-centralen. Foto: Mikael Ullén

Citybanans station i City, rakt under T-centralen. Foto: Mikael Ullén

Färden gick vidare till bergrummet under Riddarholmskyrkan och sänktunneln under Riddarfjärden. Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan ska kunna gå i en bergtunnel. Lösningen är en tunnel som sänkts ner i Riddarfjärden.

I sänktunneln 20 meter under Riddarfjärden berättar  Angelica Persson, projektledare för Citybanans södra del, om arbetet med att sänka och sammanföra de tre tunneldelarna på vardera 100 x 20 x 10 meter. Foto: Mikael Ullén

I sänktunneln 20 meter under Riddarfjärden berättar Angelica Persson, projektledare för Citybanans södra del, om arbetet med att sänka och sammanföra de tre tunneldelarna på vardera 100 x 20 x 10 meter. Foto: Mikael Ullén

Bygget av Citybanan startade 2009 och tågen ska enligt plan börja rulla i slutet av 2017. Alla pendeltåg går då under jord och därmed ökar spårkapaciteten i Stockholm, både för tåg och pendeltåg.