Drottningen invigde utställningen "Birds of Brazil"

Den 13 maj invigde Drottningen utställningen "Birds of Brazil" på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Drottningen invigde utställningen "Birds of Brazil".

Drottningen invigde utställningen "Birds of Brazil". Foto: Philip Kangas/SPA

Drottningen invigde utställningen "Birds of Brazil" som visar 16 akvareller av konstnärinnan Jenevora Searight samt ett urval brasilianska fåglar från museets samlingar. På museet finns totalt omkring 150 000 föremål från Brasilien.

Drottningen och konstnärinnan Jenevora Searight.

Drottningen och konstnärinnan Jenevora Searight. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Naturhistoriska riksmuseet har nära relationer med Brasiliens nationalmuseum i Rio de Janeiro. Vid en brand 2018 förstördes stora delar av nationalmuseet i Rio de Janeiros samlingar. Som en del i att återuppbygga museet har Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm donerat över 400 föremål från svensk och skandinavisk natur.

Drottningen, Brasiliens ambassadör Maria Edileuza Fontenele Reis och konstnärinnan Jenevora Searight.

Drottningen, Brasiliens ambassadör Maria Edileuza Fontenele Reis och konstnärinnan Jenevora Searight. Foto: Philip Kangas/SPA