Prinsessan Sofia inviger Porfyr – den kungliga stenen
Tisdagen den 27 september invigde Prinsessan Sofia Porfyr – den kungliga stenen på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm. I utställningen visas konsthantverksföremål bland annat från de kungliga samlingarna.
I Älvdalen upptäcktes redan på 1700-talets första hälft att det fanns en blank, nästan svart, hård bergart – porfyr. Den blanka svårbearbetade stenen omvandlades till utsökta konsthantverksföremål på 1700-talets slut och under 1800-talet.
År 1818 köpte Karl XIV Johan porfyrverket i Älvdalen. Stenen var arbetskrävande att bryta och tidsödande att bearbeta vilket krävde skickliga arbetare och gjorde slutprodukterna dyra. Exklusiviteten och det kungliga intresset bidrog till föremålens status och attraktionskraft.
Porfyr med kunglig proveniens
Av Margareta Nisser-Dalman, överintendent Kungl. Husgerådskammaren
PORFYREOS – PURPURRÖD. Redan ordets etymologi avslöjar porfyrens attraktionskraft för en furste med ambition att visualisera sin maktställning. För den symbol- och historieorienterade Gustav III var attraktionskraften dubbel. Historien – den verkliga, den bibliska och den mytologiska – var för kungen ett propagandaverktyg och den röda egyptiska porfyren hade såväl symbolvärde som verklig historisk förankring.
Purpur upphöjdes till maktens färg av de ptolemeiska härskarna i Egypten och uttrycket ”i purpur född” anses komma från det porfyrklädda rum som såg arvingen till kejsartronen i det bysantinska riket födas.
Läs hela artikeln som är hämtad ur katalogen till utställningen