Prins Carl Philip vid Livsmedelsföretagens Matdag
Onsdagen den 15 april deltog Prins Carl Philip i Livsmedelsföretagens Matdag på Garnisonen i Stockholm.
Livsmedelsföretagens årliga Matdag samlade företagare, beslutsfattare, entreprenörer och matdebattörer. Dagen innehöll bland annat berättelser från personer som lyckats fånga svenska företeelser och exporterat dessa.
Eftermiddagen inleddes med Lars Åkerlund, som driver New Yorks största privata cafékedja FIKA. FIKA lanseras som en livsstil och svenskheten är en viktig del av konceptet, bland annat har innehållet på menyn namn efter svenska städer. I år sålde de 5 000 semlor på tre dagar och de börjar få in allt fler beställningar från hotell, till exempel på deras bröd.
Linus Holmsäter berättade om sitt företag Heyrobics, en slags fortsättning av Friskis & Svettis, och hur han lyckats få tusentals kineser att gympa på ”svenskt vis”. Han talade om vikten av att stå ut, det tar tid att etablera sig utomlands och om att våga tro på sig själv.
Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg och Livsmedelsverkets generaldirektör Stig Orustfjord talade på temat export . Bland annat om hur olika myndigheter borde ha en samsyn och på så sätt hjälpa exporten att öppna dörrar etc.
Under eftermiddagen berättade Anna Kinberg Batra om moderaternas syn på livsmedelsföretagande och export. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht talade därefter om den nya livsmedelsstrategin som är under arbete.
Avslutningsvis delade Prins Carl Philip ut priset Årets Livsmedelsexportör 2015 till Semper.
Om Livsmedelsföretagen
Livsmedelsföretagen är Sveriges fjärde största industribransch. Den svenska livsmedelsproduktionen har en lång och rik tradition med många välkända varumärken och produkter. Omsättningen i livsmedelsindustrin uppgick 2010 till cirka 170 miljarder.
I Sverige sysselsätter livsmedelsföretagen närmare 55 000 personer. Det finns ungefär 3 000 livsmedelsföretag i Sverige varav drygt 1 300 är enmansföretag.