Kungen besökte Hagastaden och Citybanan

Onsdagen den 25 mars besökte Kungen Hagastaden och Citybanan för att ta del av de största utvecklingsprojekten i Stockholm.

Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad berättar för Kungen och finansborgarrådet Karin Wanngård om Citybanans station i City som ligger direkt under T-centralen.

Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad berättar för Kungen och finansborgarrådet Karin Wanngård om Citybanans station i City som ligger direkt under T-centralen. Foto: Kungahuset.se

Förmiddagen inleddes på Aula Medica vid Karolinska Institutet där projektledare Svante Torell och rektor Anders Hamsten berättade om Hagastadens framväxt. Den nya stadsdelen där Stockholm och Solna möts beräknas stå klar 2025. På en yta av 96 hektar samsas då boende, företag och forskning i en tät stadsdel med hus som blir 12 till 14 våningar höga.

På väg genom blivande Hagastaden. I bakgrunden syns Aula Medica.

På väg genom blivande Hagastaden. I bakgrunden syns Aula Medica. Foto: Anders Wiklund/TT

Efter introduktionen guidades Kungen genom området med stopp bland annat vid byggarbetsplatsen för Biomedicum. Här byggs ett av Europas största forskningslaboratorier och det kommer att bli en viktig del i utvecklingen av Karolinska Institutet. Rektor Anders Hamsten framhöll Biomedicums betydelse för att upprätthålla Sveriges ställning som en av världens mest framstående forskningsnationer.

I Nya Karolinskas huvudentré kommer Sveriges största oljemålning hänga. Här byggs även en uppgång från nya t-banan, Gula linjen.

I Nya Karolinskas huvudentré kommer Sveriges största oljemålning hänga. Här byggs även en uppgång från nya t-banan, Gula linjen. Foto: Anders Wiklund/TT

Turen gick också genom Nya Karolinska, över Solnabron och till platsen vid Torsplan där landmärke i form av två höga byggnader – Helix och Innovationen – kommer att uppföras.

Efter rundvandringen i området sa Kungen:

Hagastaden är ett fantastiskt exempel på vad samarbete kan åstadkomma.

Stockholm och Solna, näringsliv, landsting och akademi jobbar ihop så storstaden växer med 6 000 nya bostäder och 50 000 jobb. Detta samtidigt som det bästa av svensk forskning, ingenjörskonst, och miljöteknik används och visas upp. Fascinerande!

H.M. Konungen

Byggnationen av Hagastaden studeras från Solnabron. I bakgrunden syns Nya Karolinska.

Byggnationen av Hagastaden studeras från Solnabron. I bakgrunden syns Nya Karolinska. Foto: Anders Wiklund/TT

Visionsbild för Hagastaden 2025.

Visionsbild för Hagastaden 2025.

Efter besöket i Hagastaden gick färden vidare med buss ner i en tunnel till Citybanan. Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan, guidade genom delar av den sex kilometer långa pendeltågstunneln.

Turen stannade till vid Citybanans station i City. Den ersätter Stockholm Central för pendeltågstrafiken och ligger rakt under T-centralen. Här installeras just nu 44 rulltrappor och 17 hissar. Redan i höst kommer servicetåg börja rulla här.

Citybanans station i City, rakt under T-centralen.

Citybanans station i City, rakt under T-centralen. Foto: Mikael Ullén

Färden gick vidare till bergrummet under Riddarholmskyrkan och sänktunneln under Riddarfjärden. Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan ska kunna gå i en bergtunnel. Lösningen är en tunnel som sänkts ner i Riddarfjärden.

I sänktunneln 20 meter under Riddarfjärden berättar Angelica Persson, projektledare för Citybanans södra del, om arbetet med att sänka och sammanföra de tre tunneldelarna på vardera 100 x 20 x 10 meter.

I sänktunneln 20 meter under Riddarfjärden berättar Angelica Persson, projektledare för Citybanans södra del, om arbetet med att sänka och sammanföra de tre tunneldelarna på vardera 100 x 20 x 10 meter. Foto: Mikael Ullén

Bygget av Citybanan startade 2009 och tågen ska enligt plan börja rulla i slutet av 2017. Alla pendeltåg går då under jord och därmed ökar spårkapaciteten i Stockholm, både för tåg och pendeltåg.