Kungen delade ut Stora Exportpriset
Onsdagen den 7 maj delade Kungen ut Stora Exportpriset i Stockholms stadshus.

Kungen tillsammans med Bolons ägare Annica och Marie Eklund och Business Swedens vd Ylva Berg. Foto: Håkan Flank/Stora Exportpriset
Stora Exportpriset delas ut varje år och syftet är att uppmärksamma framgångsrika svenska exportföretag. Förutom en prissumma får vinnaren även en specialdesignad skulptur av Bertil Vallien från Orrefors Kosta Boda.
Efter att Kungen fått möjlighet att tala med representanter från de nominerade företagen inleddes prisceremonin med tal av Ylva Berg, vd för Business Sweden, Jonas Hafström, handelsministerns rådgivare i främjandefrågor och Jens Spendrup, ordförande i Svenskt Näringsliv.
Därefter höll Stina Honkamaa Bergfors, vd för mediebolaget United Screens ett föredrag på temat Den nya digitala videoreklamen – global försäljning utan gränser som följdes av ett föredrag av Lena Jonsson Näslund, vd för SNÖ of Sweden som är ett av Europas ledande smyckesföretag, på temat Från varumärke till export.
Sedan delade Kungen ut priset till företaget Bolon och juryns motivering:
”Med ett starkt fokus på design och kvalitet för att bygga varumärket samtidigt som man gjort en långsiktig satsning på krävande kunder i ett bestämt marknadssegment, har Bolon byggt upp en stark internationell marknadsposition. Genom att ta kontroll över produktionsprocessen har Bolon också visat vägen för andra företag hur ett framgångsrikt varumärkesbyggande bör vila på en parallell satsning på produktkvalitet, design och marknadsföring.”

Stora Exportpriset delades ut i Stockholms stadshus. Foto: David Sica/Stella Pictures
De nominerade företagen
Arcam AB, Mölndal
Arcam utvecklar och säljer utrustning för att producera komponenter ur metallpulver från digitala tredimensionella modeller. Kunderna återfinns främst inom ortopediska implantat samt inom flygindustrin.
Bolon AB, Ulricehamn
Bolon är ett designföretag som tillverkar innovativa och exklusiva designgolv för den kommersiella marknaden. Med fokus på design, produktutveckling och hållbarhet, har företaget byggt upp ett brett försäljningsnät med partners över hela världen.
The Lexington Company AB, Stockholm
Lexington erbjuder design- och kvalitetsmedvetna konsumenter ett komplett livsstilskoncept i klassisk New England-stil. Lexingtons vision är att etablera sig som det ledande livsstilsvarumärket på utvalda marknader i Europa och därefter i andra delar av världen.
Klarna AB, Stockholm
Klarna tillhandahåller enkla, säkra och kostnadseffektiva betallösningar för e-butiker med syfte att öka deras försäljning. På så vis görs internethandeln enklare och säkrare både för e-butiker och slutkunder.
Tacton Systems AB, Stockholm
Tacton utvecklar högteknologiska produktkonfigurationslösningar som bygger på artificiell intelligens. Affärsidén är att göra det så enkelt som möjligt för företag inom tillverkningsindustrin att sälja och konfigurera avancerade och komplexa produkter.