Kungen öppnade riksmötet

Tisdagen den 5 oktober öppnade Kungen 2010/2011 års riksmöte.

Kungen förklarar 2010/2011 års riksmöte öppnat.

Kungen förklarar 2010/2011 års riksmöte öppnat. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Årets riksmöte inleddes med en gudstjänst i Storkyrkan i närvaro av Kungaparet samt Kronprinsessparet. Gudstjänsten leddes av domprost Åke Bonnier och biskopen i Stockholms stift Eva Brunne medverkade.

Kungaparet anländer till Storkyrkan vid riksmötets öppnande.

Kungaparet anländer till Storkyrkan vid riksmötets öppnande. Foto: Andreas L Eriksson/Stella Pictures.

Kungaparet och talman Per Westerberg i Storkyrkan.

Kungaparet och talman Per Westerberg i Storkyrkan. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Kronprinsessparet, med komminister Kristina Ljunggren, i Storkyrkan.

Kronprinsessparet, med komminister Kristina Ljunggren, i Storkyrkan. Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Från Kungl. Slottet till Riksdagshuset, där talman Per Westerberg mötte, färdades Kungaparet och Kronprinsessparet traditionsenligt i häst och vagn. Kungaparet färdades i Sjuglasvagnen och Kronprinsessparet i Karl XV:s paradkupé.

Kronprinsessparet anländer till Riksdagen för öppnandet av riksmötet.

Kronprinsessparet anländer till Riksdagen för öppnandet av riksmötet. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

Kungen förklarade riksmötet öppnat och därefter läste statsminister Fredrik Reinfeldt regeringsförklaringen. Under riksmötets öppnande framfördes musikstycken av Brasskvintetten samt Blås- och stråkensemblen ur Svenska Kammarorkestern.

På kvällen närvarade Kungaparet och Kronprinsessparet vid en konsert i Konserthuset som hölls i samband med riksmötets öppnande.