Prinsessan Sofia

Prinsessan Madeleine.

Prinsessan Sofia heter också Kristina.
Hon föddes den 6 december 1984.
Hon är hertiginna av Värmland.

Den 27 juni 2014 berättade Hovet om förlovningen
mellan Sofia Hellqvist och Prins Carl Philip.

Prinsessan Sofia och Prins Carl Philip gifte sig
i Slottskyrkan på Kungliga slottet i Stockholm
den 13 juni 2015.

Utbildning
Prinsessan Sofia gick i skolan i Älvdalens Montessoriskola
och Älvdalsskolan.

Hon gick ett program med musikinriktning på
Vansbro Utbildningscenter.

Prinsessan Madeleine besöker sjuka barn. Fotografi: Pressens Bild.

Arbete
Sofia har sommarjobbat i en sportbutik, som servitris
och i en plastfabrik.

Sofia har besökt Afrika och varit frivillig arbetare i Sydafrika,
Senegal och Ghana sedan hon var i tonåren.

2005 började Sofia Hellqvist studera redovisning i New York.
Sofia blev också yogalärare och arbetade som det i New York.

Hon har också studerat olika kurser på Stockholms universitet,
bland annat om barns och ungdomars rättigheter.

2010 startade Sofia Hellqvist Project Playground
tillsammans med Frida Vesterberg.
Det är en organisation som hjälper barn i Sydafrika.

Hon arbetade där till april 2015.
Nu är Sofia hedersordförande i Project Playgroundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Intressen
Sofia tycker om yoga, hälsa och träning.
Hon är också intresserad av frågor som handlar om
barn och ungdomar.