Sveriges Kungahus

Prinsessan Lilian

Prinsessan Lilian. Fotografi: Pressens Bild.
Prinsessan Lilian föddes 1915 i England.
Hon var gift med prins Bertil,
som var farbror till Kungen.
Prinsessan Lilian var hertiginna av Halland.
Lilian arbetade i en fabrik och på ett sjukhus
under kriget i England.
Hon gifte sig med prins Bertil 1976.
 
Lilian bodde på Djurgården i Stockholm.
Hon dog 10 mars 2013 och begravdes 16 mars 2013.
 
Arbete
Prins Bertil var intresserad av bilsport
och Lilian fortsatte med hans arbete.
Prinsessan Lilian delar ut pris i tennistävlingen Stockholm Open. Fotografi: Pressens Bild.
Hon har delat ut priser i biltävlingar och tennistävlingar
Lilian har också delat ut andra slags priser.
 
Intressen
Lilian gav stöd till SOS-barnbyar,
som hjälper barn som inte har några föräldrar,
något hem eller utbildning.
Prinsessan Lilian besöker SOS-barnbyn i landet Lettland. Fotografi: Pressens Bild.
Hon har besökt SOS-barnbyar i många länder.