| Lyssna

Prins Carl Philip

Prins Carl Philip.

Carl Philip heter också Edmund Bertil.
Han föddes den 13 maj 1979.
Carl Philip är hertig av Värmland.
 
Carl Philip är den tredje i tronföljden
efter Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Estelle.
Tronföljd är en bestämmelse
som säger vem som ska bli ny kung eller drottning.

Fredagen den 27 juni 2014 tillkännagavs förlovningen
mellan Prins Carl Philip och Sofia Hellqvist.
 
Utbildning
Carl Philip tog studenten 1999.
Han gjorde värnplikt i Vaxholm.
Sedan utbildade han sig till officer i flottan,
som försvarar landet med olika slags fartyg.

År 2007 blev han kapten i flottan.
Våren 2008 fortsatte Carl Philip sina studier
på Försvarshögskolan.

Han har också studerat företagsekonomi.

Prins Carl Philip.
Utbildning i grafisk design
Carl Philip har studerat på Forsbergs skola
och lärt sig grafisk formgivning. Det handlar
om att göra vackra böcker, tidningar och liknande.
Han har också studerat grafisk design i USA.

När Carl Philip våren 2007 studerade grafisk design
i USA vann han en designtävling som skolan hade.

Utbildning i skogsbruk och lantbruk
Carl Philip studerade skogsbruk och lantbruk
under hösten 2008. Han har praktiskerat
på Stenhammars gods.

År 2009 började Carl Philip studera på Sveriges
Lantbruksuniversitet i Alnarp. I januari 2012
slutade hans utbildning och han fick examen
som lantmästare.

Arbete
Carl Philip är med och firar nationaldagen den 6 juni,
Kungens och Drottningens födelsedagar
och Nobelpriset.

Carl Philip har invigt utställningar om formgivning och böcker
och öppnat konferenser om formgivning.
 
Han har också varit med på stora övningar med flottan
i Stockholms skärgård.
 
Han sprang med den olympiska elden genom Stockholm.

Prinsen spang med Olympiska Spelens eldfackla när den kom till Stockholm. Fotografi: Pressens Bild.
Intressen
Carl Philip är gärna ute i naturen.

Han är intresserad av idrott och bilsport.

Carl Philip är duktig på att åka skidor och segla.
2004 åkte han sitt första Vasalopp.

Carl Philip har jägarexamen och är
gärna med på de kungliga jakterna.

Prins Carl Philip har åkt Vasaloppet på skidor. Fotografi: Pressens Bild.
Prins Carl Philip på jakt i skogen. Fotografi: Pressens Bild.