| Lyssna

Kronprinsessan Victoria

Kronprinsessan Victoria
Victoria heter också Ingrid Alice Désirée.
Hon föddes den 14 juli 1977.
Hon är Kungens och Drottningens äldsta barn.
Därför är hon Sveriges tronföljare och kommer att bli drottning.
Tronföljd är en bestämmelse
som säger vem som ska bli ny kung eller drottning.

Victoria är hertiginna av Västergötland.

Utbildning
Victoria tog studenten 1996.

Victoria studerade franska i Frankrike
och statskunskap och historia på unviersitet
i USA.
Hon gjorde praktik på FN i New York
och på Sveriges ambassad i Washington D.C. i USA.

Victoria har gått igenom en grundutbildning som soldat.

Kronprinsessan besöker Rio. Foto: Pressens Bild.
Victoria har också följt kurser på Försvarshögskolan.
Hon har studerat hur svenska organisationer ger hjälp
åt andra länder.

År 2006 började Victoria studera på diplomatprogrammet
på Utrikesdepartementet.
Victoria fortsatte sedan att studera statsvetenskap på
Stockholms universitet och sedan
freds- och konfliktkunskap vid Uppsala universitet.

Våren 2009 fick Victoria sin universitetsexamen.

Familj
Victoria träffade Daniel 2001.
De förlovade sig den 24 februari 2009 och
gifte sig den 19 juni 2010 i Storkyrkan.

Den 23 februari 2012 föddes Prinsessan Estelle.

Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel och
Prinsessan Estelle bor i Haga slott.

Kronprinsessan på besök i Japan 2005.
Arbete
När Kungen är bortrest och inte kan arbeta
som statschef tar Victoria över hans arbetsuppgifter.

Victoria är med på olika besök, när Riksdagen öppnas,
på nationaldagen den 6 juni, på Nobelfesten
och på middagar.

Victoria har en fond som hjälper barn och ungdomar med
funktionsnedsättning så att de kan få en
rolig fritid.
Den heter Kronprinsessan Victorias Fond.

Victoria är särskilt intresserad av fredsarbete,
till exempel i FN.
 
Victoria är också intresserad av olika slags hjälparbete
i SIDA och Lutherhjälpen.

Kronprinsessan i Australien. Foto: Pressens Bild.
Intressen
Victoria tycker om att vara i naturen, att promenera
och åka skidor.
Hon älskar att vara på slottet Solliden på Öland
på somrarna.
Där hjälper hon till i trädgården
och sköter bin och tar hand om honungen.