

Sverige är en mycket gammal monarki.
Vi har haft monarki i flera tusen år
och 70 kungar som vi vet namnet på.
Vi vet inte vilka som var de första svenska kungarna.
Det var antagligen stormän från rika släkter
som hade mycket att säga till om.
Vasatiden
När Gustav Vasa var kung
bestämde man att kungens barn skulle ärva rätten
att bli kung sedan.
Släkten Bernadotte
År 1810 valdes en fransman till att bli kung
Han hette Jean Baptiste Bernadotte.
Sedan dess har släkten Bernadotte
ärvt rätten att vara kung.
Äldsta barnet blir kung eller drottning
År 1980 bestämde man att kungens eller drottningens äldsta barn
ska bli kung eller drottning, alltså statschef.
Det har ingen betydelse om det är en man eller kvinna.
Förut hade bara äldsta sonen rätt att bli kung.
Hans fru blev drottning men var inte statschef.
Grundlagen
Det står i grundlagen vad kungen eller drottningen
ska göra och har rätt att bestämma om.
Kungen visar vad Sverige är och gör
Kungen är en symbol för Sverige,
precis som vår flagga.
Kungen visar upp Sverige på många olika sätt,
på utställningar, tävlingar, kultur med mera.
Om Kungen är bortrest eller sjuk
arbetar en riksföreståndare istället för Kungen.
Det är i första hand den person som är tronföljare
och sedan ska bli kung eller drottning.
Då blir alltså Kronprinsessan Victoria riksföreståndare.
Om inte hon kan får först Prins Carl Philip och sedan
Prinsessan Madeleine ta över.
Kronprinsessan Victoria är Sveriges tronföljare
och ska sedan bli drottning.
