| Lyssna
2009-10-01

H.M. Drottningens tal vid invigning av Caspar David Friedrich-utställningen, Nationalmuseum den 1 oktober 2009

(Det talade ordet gäller)

Kulturminister
Sehr geehrter Herr Oberburgermeister der Stadt Greifswald
Dr. König
Your Exellency
Mina damer och herrar

Det är en stor glädje att idag inviga denna första betydelsefulla utställning på Nationalmuseum – en verkligen unik presentation av Caspar David Friedrich.

Friedrich anses vara den mest betydande konstnären under romantikens epok i Tyskland. Han betecknas till och med som "romantikens uppfinnare" inom måleriets område.

Friedrich gilt als der bedeutendste Maler des Zeitalters der Romantik in Deutschland. Man hat ihn auf dem Gebiet der Malerei sogar als den "Erfinder der Romantik" bezeichnet.

För tre år sedan hade jag äran att inviga en Friedrich-retrospektiv utställning, som visades först i Museum Folkwang i Essen och därefter i Hamburger Kunsthalle. Båda utställningarna blev stora kulturella händelser som drog många besökare och gav internationellt gensvar.

Vid invigningen i Essen slog det mig att dessa konstverk aldrig visats i Skandinavien. Caspar David Friedrich föddes 1774 i Greifswald, som tillhörde Svenska Pommern från 1648 till 1815 och kände sig därmed som svensk i hela sitt liv.  Kanske Ni såg bilden ovanför museets entré, med sonen Gustaf Adolf, som håller i en svensk flagga? Trots det har han inte visats tidigare i Sverige.  Jag känner därför en särskild glädje över att idén om en svensk utställning har kunnat förverkligas och att utställningen nu är här.

Vor drei Jahren hatte ich die Ehre, eine Friedrich-Retrospektive einzuweihen die im Museum Folkwang in Essen und anschließend in der Hamburger Kunsthalle gezeigt wurde. Beide Ausstellungen – in Essen und Hamburg – erwiesen sich als vielbeachtete kulturelle Ereignisse, die eine grosße Zahl von Besuchern angezogen und die internationale Resonanz gefunden haben.

Bei der Eröffnung der Ausstellung in Essen kam mir der Gedanke, dass es schön und wünschenswert wäre, wenn eine solche Prästentation auch einmal in Skandinavien, besser noch in Stockhoklm, gezeigt würde. Es ist nämlich erstaunlich, dass Caspar David Friedrich, der sich aufgrund seiner Geburtsortes im damals schwedischen Greifswald (1774) Zeit seines Lebens für einen "halben Schweden" hielt, bisher in keiner größeren Ausstellung in Skandinavien oder in Schweden gezeigt wurde. Deshalb bin ich dieser Ausstellung in besonderem Maße verbunden und freue mich sehr, dass die Realisierung dieser Idee nunmehr nach drei Jahren gelungen ist.

Nu får besökare möjlighet att komma hit och njuta av fantastiska tavlor av "romantikens mästare". Dessa tavlor hänger normalt på olika konstmuséer i Europa och det har naturligtvis inte varit lätt att få långivarna att avstå från sina konstverk under en period. Jag vill därför tacka alla som bidragit och gjort denna första stora Caspar David Friedrich-utställning i Skandinavien möjlig.

Und so haben wir – und sicherlich viele Besucher in den kommenden Wochen – die Möglichkeit, eine vorzügliche Auswahl von wunderbaren, eindruckvollen Bildern des "Meisters der Romantik" zu erleben. Werke diesen Ranges findet man in bedeutenden deutschen und europäischen Kunstmuseen. Aber es ist natürlich nicht einfach, die Leihgeber dazu zu bewegen, sich von diesen Kostbarkeiten für längere Zeit zu trennen.

Man hat die Werke Friedrichs als Bilder charakterisiert, in denen der Künstler die subjektive Anschauung in das Zentrum der Natur- und Weltbetrachtung stellt. Johan Christian Dahl, ein enger Freund Friedrichs in ger gemeinsamen Dredner Zeit, hat dessen Landschaftsmalerei folgendermaßen charakterisiert:

"Friedrich wusste und fühlte sehr wohl, dass es nicht die Natur selbst ist, die man malt oder malen kann, sondern unsere eigenen Gefühle".

Bedömare har karaktäriserat Friedrichs verk som bilder, där konstnären ställer det subjektiva betraktandet i centrum för natur- och världsåskådningen. Johan Christian Dahl, en nära vän till Friedrich under deras gemensamma tid i Dresden, har karaktäriserat hans landskapsmåleri på följande sätt:

"Friedrich visste och kände väl att det inte är själva naturen, som man målar eller kan måla, utan vår egen känsla".

Med detta citat önskar jag förklara Caspar David Friedrich-utställningen på Nationalmuseum i Stockholm invigd.